пятница, 20 марта 2020 г.

Розробка уроку з використанням стратегії критичного мислення


Зміни, які відбуваються в сучасному українському освітньому середовищі і віддзеркалюють тенденції розвитку світової освіти, вимагають від вчителів переорієнтації навчально - виховного процесу на забезпечення умов формування учня – громадянина розвинутого демократичного суспільства, якому притаманна динаміка соціального прогресу, прискорене зростання інформаційного потоку. Найбільш затребуваними на ринку праці будуть вміння навчатися впродовж життя, критично мислити, ставити цілі та досягати їх, працювати в команді, спілкуватися в багатокультурному середовищі. За останні роки обсяг знань збільшився, як і значно зріс загальний інформаційний потік у світі. Учні спроможні лише відтворювати знання, проте часто не набувають уміння застосовувати їх для розв’язання життєвих проблем.
Щодня перед нами виникає багато проблем. Деякі з них неважливі, а деякі мають серйозний вплив на наше життя і свідомість. Нас атакують так багато проблем, що неможливо одразу прийняти ідеальне рішення одразу. Існує багато технік, які допоможуть у вирішенні різних проблем. І особливо ефективною технікою є критичне мислення.
Технологія розвитку критичного мислення – педагогічна система, спрямована на формування у молодших школярів аналітичного мислення.
Мета цієї технології-навчити такого сприйняття навчального матеріалу,у процес якого інформацію, яку отримує учень можна розуміти, сприймати, порівнювати з особистим досвідом і на її ґрунті формувати своє аналітичне судження. Ця технологія має унікальний набір прийомів і технік, які дозволяють на уроці створювати ситуацію мислення.
Використання технології формування критичного мислення висуває певні вимоги щодо структури уроку. Такий урок складається з трьох фаз:
1.Фаза актуалізації (виклик) має на меті актуалізувати в пам’яті уже наявні знання,неформальним шляхом оцінити те, що учні знають,установити мету навчання, зосередити увагу на темі, представити контекст для розуміння нових ідей.
2.Фаза побудови знань (реалізація смислу) має на меті порівняти очікування учнів з тим, що вивчається, переглянути очікування, виявити основні моменти, відстежити процеси мислення, зробити висновки, поєднати зміст  уроку з особистим досвідом учнів, поставити запитання до вивченого на уроці.
3.Фаза консолідації (рефлексія) має на меті узагальнити основні ідеї, інтерпретувати визначені ідеї, обмінятися думками, виявити особисте ставлення, апробувати ідеї, оцінити процес навчання.
Суть технології: ненав’язливість, відсутність категоричності та авторитарності з боку вчителя, надання учневі можливості пізнати себе у процесі отримання знань.
Технологія критичного мислення дає учню:
        вміння критично мислити;
        вміння відповідально ставитись до своєї освіти;
        вміння працювати у співробітництві з іншими;
        бажання стати людиною, яка вчиться протягом усього життя.
Технологія дає вчителю:
        вміння створювати в класі атмосферу відкритості та відповідального співробітництва;
        можливість використати модель навчання і систему інших методик, що сприяють розвитку навичок критичного мислення і самостійності у процесі навчання;
        стати практиком, який вміє грамотно аналізувати свою діяльність;
стати джерелом цінної та професійної інформації.

Урок: «Українська мова. Буквар»
ТЕМА:Закріплення вміння читати. Робота з дитячою книжкою.
МЕТА:познайомити з життям і творчістю Наталі Забіли;
Виробляти навички читацької компетентності; збагачувати словниковий  запас; розвивати зв’язне мовлення;  формувати навички критичного мислення;  викликати інтерес до читання дитячої художньої літератури.
ОБЛАДНАННЯ: картки зі словами; таблиця складів; індивідуальні таблиці для розчитування; набір казкових елементів: птахи, звірята,  комахи;добірка книг Н.Забіли;  маски герої казки «Рукавичка».
ХІД УРОКУ
І.ЕТАП ОРІЄНТАЦІЇ.
1) Емоційна розминка.
Вчитель:
Продзвенів уже дзвінок.
Розпочався наш урок.
Тож швиденько поверніться,
Один одному всміхніться.
Будем разом працювати,
Нові знання здобувати
Вчитель:
-         Діти, на партах у вас лежать смайлики – пусті кружечки. Намалюйте такий смайлик, який відповідає вашому настрою на початку уроку.
( У вчителя – «Таблиця настрою». Діти порівнюють свій настрій із показниками таблиці.)
- Залиште свої смайлики на партах. Ми порівняємо їх в кінці уроку.
  2) Позитивна настанова до роботи. Вправа «Очікування».
 - Діти, яким би ви хотіли бачити сьогоднішній урок? (Відповіді дітей)                             
Уроки бувають різні: довгі і короткі, цікаві і дуже цікаві, сумні і веселі. Хочу подарувати вам добрий урок. Пропоную гратись, міркувати, розмовляти, читати. А Капітошка нагадає вам девіз уроку (хором):
Говорити – охоче,
Запитувати – точно,
Відповідати – правильно,
Дивитись – в очі.
ІІ.ЕТАП ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ.
Вчитель:
- Діти, але не всі гості ще з’явилися перед вами. Один гість сховався і хоче, щоб ви самі здогадалися про нього.
  1) Гра «Так чи ні».
- Поставте мені запитання про нього, а я буду відповідати «Так!» чи «Ні!».
Діти задають запитання типу:
- Це тварина?
- Вона живе у лісі?
- Вона живе у полі?
- Вона сіренька? Швидко бігає?
Вчитель:
- Правильно. Зайчик.
Виходить хлопчик в костюмі зайчика і декламує про себе вірш.
Вчитель:  А з чим ти прийшов до нас у гості?
Зайчик: Я приніс вам завдання, з якими ви будете працювати в групах.
Вчитель: А для того, щоб ми гарно виконали завдання, треба провести  мовленнєву розминку (діти фіксуються на групи: «Весна» , «Літо», «Осінь», «Зима»).
ІІІ.ЕТАП ВИЗНАЧЕННЯ ПЛАНУ ДІЯЛЬНОСТІ.
Завдання 1. Мовна розминка.
-         читання складів за таблицею;
- Діти, а які слова сховалися в цій таблиці?
 (Складання слів із складів)
- артикуляційна зарядка;
- Давайте виконаємо артикуляційну зарядку.
Вітерець у лісі – ш-ш-ш;
Повзе вуж у траві – с- с –с;
Прилетів жук – ж-ж-ж;
Заспівав комарик – з-з-з;
Пролетів птах – шух-шух-шух;
Запихкав їжачок - пих – пих – пих.
Завдання 2.
- У лісі дуже багато різних дерев і якщо прислухатися добре, то можна почути цікаві чистомовки. Давайте повторимо разом.
На-на-на – в лісі виросла сосна.
Ка – ка – ка – і висока, і струнка.
Ять – ять – ять – на гіллі шишки висять.
Ать – ать – ать – пташечки до них летять.
- читання слів на хмарках – блискавках:
Дощ, кущ, сонце, дівчинка, грім, хмара ,ліс, хатинка.
- На яке питання відповідають? (Що?)
- Що означають? ( Назви предметів)                                                                                                                                                                                                                                   
Завдання 3. Робота зі скоромовкою(на дошці).
 а )прочитаємо скоромовку:
А дідусь Опанас
      Нам купив ананас.
      Тож приходьте до нас
       Почастуємо вас.
 * читання в голос;
  *читання мовчки;
б)гра «Добери скоромовку до малюнків».
  - Діти, давайте пригадаємо скоромовки про звірят, яких вибачите на дошці.
   (декламування скоромовок про зайчика, про сороку, про ворону …)
в)читання анаграми;
   - Зайчик має багато друзів. А серед них … Прочитайте, хто це?
АКЇЖ  (або йМі гудр акїж) НАРОВО ЦЬЄЗА РОСОКА
(Слова скласти і переставити до малюнків правильно, так як вони перемішались).
4. Робота в групах.
а) гра «Склади слово».
- Діти, зараз ми будемо грати в слова. Звірята теж грали в цю гру. Із букв слова КВІТНЕВИЙ,ПОДАРУНОК, СИРОЇЖКА,БАРАБАН складіть слова. Працюємо в  4 групах - «Зима», «Весна», «Літо», «Осінь».
(Діти читають в групі складені слова).
- Хочете дізнатись, які слова склали звірята?
(На дошці надруковані можливі варіанти складених слів, які діти читають хором).
- Молодці! Ви гарно справилися із мовною зарядкою.
Фізкультхвилинка.
ІV.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Вчитель:
- Я хочу вас сьогодні познайомити із творчістю поетеси Наталі Забіли (показ портрета). Вона є другом не тільки звірят, а й дітей і написала багато творів для малят.
Метод «Передбачення».
- Чого цей урок навчить кожного з вас? (Приймаються всі думки).
- Що цікавого підготувала група знавців 1 класу про Наталю Забілу? Давайте послухаємо.
а) хвилинка інформації (діти коротко розповідають про Наталю Забілу).
1. Наталя Забіла – відома українська поетеса-письменниця.
2. Вона написала багато віршів, оповідань, п’єс.
3. Наталя Забіла народилася в Росії, в місті Петербурзі у дворянській родині, де любили музику і поезію.
4. А ще Наталя Забіла талановита казкарка. Вона написала казки «Колобок», «Рукавичка», дитячу віршовану абетку, оповідання про дівчинку Ясочку.
б) розповідь вчителя про письменницю; (пов’язати з малюнком на дошці і виставкою книг);
в) джерельце поезії;
- Ось під деревом джерельце б’є. Із нього струмочком разом із водичкою біжать рядочки віршів Наталі Забіли. Хто із вас піймав їх і розкаже напам’ять?
(Декламування віршів Наталі Забіли)    
***
Весела, гарна, кучерява
Маленька дівчинка Весна
біжить, сміється, сіє трави,
і пісня ллється голосна.
***
Стояла собі хатка
Дірявий чобіток.
А в ній жила бабуся,
Що мала сто діток.
***
Одна маленька дівчинка
Пішла гуляти в сад.
Там дві зелені яблуньки
край тину стали в ряд.
***
Лічилочка «Сорока-білобока»
У сороки – білобоки
Усі чисто хочуть їсти
п’ять малят сороченят.             
Треба всім їм дати лад.
V. УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
 1) Загадка.
Мене частенько просять, ждуть,
А тільки покажусь, ховатись почнуть.  Дощ.
 - Сьогодні познайомимось із віршем Н. Забіли. Певне ви здогадались про що буде цей віршик. ( Про дощик).
2) Словникова робота.
- Так, про дощик. Спочатку прочитаємо слова ( на дошці), які будуть зустрічатися у вірші. Спробуємо пояснити їх значення:
враз – швидко; примара – привид; блискавка – природнє явище; полився – ллється; видко – видно; волоссячко – чубчик.
3) Виразне показове читання сильними учнями вірша.
4)Перевірка сприймання.
 - Вам сподобався віршик?
- Діти, хто з вас любить дощик?
 - А для чого нам потрібен дощик?(Щоб росли рослини. Дощ напуває землю водою.)
5) Елементи  керованої  уяви.
-  Нас чекає цікаве завдання. Спробуємо побачити, що відбувається після дощику.
- Покладіть голови на парти, закрийте очі. Робіть те, що я вам скажу тільки мовчки.
- Уявіть собі велике і широке поле після дощу, а над ним червона велика смужка. Опустіть її до країв поля, під нею розмістіть оранжеву смужку (пауза), жовту (пауза), зелену (пауза),блакитну (пауза), синю (пауза),фіолетову (пауза).
- Не відповідайте вголос, а давайте уявну відповідь, у своїй голівці.
- Який образ намалювала ваша уява (голівка)?
- А тепер опишіть словами уявний образ.( Я бачив веселку).
- Коли з’являється веселка? ( Після дощу).
- А ще що з’являється після дощу? (Сонечко).
- Ось і наше сонечко засвітило яскраво. Кому стало весело? (Дітям і звірятам).
4) Ґронування.
- Придумайте, що вам спаде на думку про сонце.
- Складіть речення про сонечко.
5) Робота в групах.
- Які віршики і прислів’я підготували наші групи?
ЗИМА (вірші).
Дощик
Дощик, дощик, дощеня
Біг за мною, як щеня,
Вже торкавсь мені до ніг,
Та я скочив за поріг.
Вбіг би дощик і до хати,
Та закрила двері мати.
Петро Сингаївський


Дядько Дощ
Дядько Дощ стоїть над лісом -
Неба велетень сяга.
Він сміється, мов залізом
Дудонить:Га-га!Га-га!
Дмитро Павличко


ВЕСНА (прислів’я).
Дощу пору – золото.
Рибу дощем не злякаєш.
Як сіно косять, то дощів не просять

ЛІТО (загадки).
Коли нема – чекають,
Коли прийду – проганяють. (Дощ)

ОСІНЬ (прикмети та заклички)
 Перед дощем дуже пахнуть квіти.
Закличка
Іди, іди дощику
Зварю тобі борщику
У новому горщику
Та поставлю на вербі,
Щоб не з’їли комарі.
Буде й вам, буде й нам, буде й всім комарам.
6)Відеогімнастика для очей.
- Діти, давайте відпочинемо разом із дощиком.
Музична фізкультхвилинка.
7) Перечитування вірша.
- Зайчик хоче навчитись гарно читати вірш, візьмемо його на «буксир». Читаємо доганяючи мене.
- Зайчик вміє гарно стрибати по горбочках.  Спробуємо пострибати по віршику.
Читаємо «ланцюжком» по рядочку.
- Діти, а які речення треба читати голосно? Чому?
8) Робота над усвідомленням змісту вірша.
  - Що налетіло на сонечко?
  - І що сталося?
  - На що полився дощик?
  - Як полився дощик?
9) Заголовок до вірша.
- А віршик має назву? Давайте придумаємо!
(«Дощик», «Веселий дощик»).
10. Метод «Кубування».
1 грань – опис дощика: дощик – теплий, літній…
2 грань – порівняння: дощик схожий на…
3 грань – асоціація: дощик змушує думати про…
4 грань – аналіз: дощик – це природнє явище..
5 грань – застосування:напуває землю…
6 грань – «за» і «проти»: «за» - підвищує врожайність. «Проти» - може приносити стихійне лихо.  
V. ЕТАП ЗАКРІПЛЕННЯ І ТВОРЧОСТІ.
1) Творча робота в парах « Який дощик іде? Коли це буває?».
2) Діалог.
- Діти, а хочете зараз потрапити в казку? Один герой серед нас уже є – Зайчик, а інші знайшли домівку, яку із собачкою загубив дідусь. Що це за казка?
- Якщо вже ми потрапили до лісу , давайте пригадаємо казочку «Рукавичка».
Які ж розмови відбувалися між звірятами?(Розігрування діалогів)
VІ.Рефлексія.
 Вчитель:
- Ось і закінчились наші зустрічі. Підведемо підсумки.                                                                                                                                     Діти, а чи сподобалось вам сьогодні на уроці? А чиї вірші ми читали? Чи тільки вірші писала Наталя Забіла?
- Що ви скажете про свою роботу?
Діти:
- Друзі казкові до нас завітали,
  Ми разом читали, слова, речення складали.
Друзям ми найменшим спритно допомагали,
Між тим і для себе знання здобували.
Вчитель:
- А за хорошу роботу Зайчик дарує вам сюрпризи (сніжинки, квіточки,ягідки,  листочки).
- На партах у вас лежать смайлики. Намалюйте смайлик і покажіть свій настрій на кінець уроку.
- У кого настрій покращився? Ой, як багато рук!
- У кого, навпаки, погіршився? Немає таких?
- Добре! Дякую за урок!
Висновки.
Важливість педагогічних інновацій для шкіл України обумовлена кількома аспектами: можливість встановлення рівноправних партнерських стосунків між учителем і учнем, організація в процесі навчання продуктивної співпраці тих, хто навчається, орієнтація навчання на результат і набуття учнями найважливіших компетентностей. А критичне мислення-дозволяє нам проаналізувати ситуацію, виявити приховані проблеми і прийняти правильне рішення. В таких умовах пріоритетними стають здатність і готовність людини аналізувати отриману інформацію, перевіряти і переосмислювати її, самостійно встановлювати істину, приймати рішення і аргументовано захищати свою позицію. Вкрай необхідним стає уміння мислити гнучко, динамічно, і самостійно. Ці завдання є актуальним на кожному етапі шкільної освіти, а її початкова ланка є фундаментом формування критичного мислення. Технологія  розвитку критичного мислення є однією з інноваційних педагогічних технологій,що відповідає вимогам реформування освіти України.
«Роби, як ми, робик раще нас» - ось девіз уроків з використанням технології критичного мислення. Створення ситуації успіху, віра в дитину та врахування її індивідуального стилю діяльності найбільш продуктивно впливає на мотивацію навчальної діяльності учнів,які згодом діють за сценарієм «переможця». А саме: «Я сьогодні кращий, ніж учора!» Тільки таким чином можна забезпечити умови для повноцінного розвитку особистості, формування в неї творчого критичного мислення.
Список використаних джерел:
1.Кроуфорд А., Саул В. Технології розвитку критичного мислення/А.Кроуфорд, В.Саул.- К.: Плеяди, 2006. – 220с.
2.Пометун О., Пироженко Л. Cучасний урок. Інтерактивні технології навчання: науково-методичний посібник /О. Пометун, Л. Пироженко. – К.: А.С.К., 2004. – 192с.    
3. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки [Електронний ресурс].-Режим доступу:http://www.meduniv.lviv.ua/files/info/nats_strategia.pdf
4. Формування предметних компетентностей в учнів початкової школи:монографія/Н.М.Бібік,М.С.Вашуленко,В.О.Мартиненко-К.:Педагогічна думка,2014.-346с.
5.Чабайовська М.І., Гаєвська Г.М.,Гавриленко Н.М.Педагогічні технології навчання української мови та літературного читання в початковій школі:навчально-методичний посібник/   М.Чабайовська,Г.Гаєвська,Н.Гавриленко .-Т.:Мальва-ОСО,2015-187с.

Комментариев нет:

Отправить комментарий